0918 882 180              info@sportino.sk         Predajňa Trnava

Ako sa hrá šach?

Ako sa hrá šach?

Šach je veľmi obľúbenou strategickou hrou, ktorú by si mal aspoň raz vyskúšať každý. Hranie šachu má množstvo výhod - tie sme rozoberali v našom predošlom článku. Aj keď ide o fyzicky nenáročnú hru, šach sa považuje za šport. Naučiť sa hrať šach môžete v každom veku, hra je vhodná pre deti aj dospelých.

V tomto článku sa spolu pozrieme na základné pravidlá a princípy šachu, ktoré vám otvoria bránu k postupnému objavovaniu čara tejto kráľovskej hry. Poďme sa spolu na to pozrieť!

Šachovnica a figúrky

Šach je hra pre dvoch hráčov, ktorá sa hrá na šachovnici - štvorcovej doske s 8x8 políčkami (celkovo teda 64 políčok) v čiernej a bielej farbe. Hra sa hrá so 16 figúrkami takisto v bielej a čiernej farbe.

Figúrky sa nazývajú: kráľ, dáma, veža (2x), strelec (2x), jazdec (2x), pešiak (8x)


Cieľom hry je dať súperovmu kráľovi tzv. "mat." To znamená napadnúť kráľa súpera tak, že nevie ustúpiť na pole, v ktorom by nebol ohrozený. 


Na začiatku hry je šachovnica položená tak, že každý hráč má v pravom dolnom rohu biely štvorec. Figúrky sú umiestnené do prvých dvoch radov. 


Rozloženie figúrok:


  • 1. rad tvoria tieto figúrky: v rohu sú veže, vedľa nich sú jazdci, nasledujú strelci a nakoniec dáma, ktorá vždy stojí na svojej farbe (biela dáma na bielom políčku, čierna na čiernom políčku). Kráľ je vedľa dámy.
  • 2. rad tvoria iba pešiaci.
o

Pohyb figúrok

Každá figúrka sa hýbe rôzne. Pravidlo je také, že figúrky sa nesmú navzájom preskakovať. Výnimku má len jazdec. Figúrky sa takisto nemôžu hýbať na polia s vlastnými figúrkami (na jednom políčku nesmú stáť dve figúrky). Ak sa figúrky dostanú na políčko s figúrkou súpera, vyhadzujú ju z hry. 

Základným cieľom pohybu figúrok je teda vyhodiť súperove figúrky a brániť vlastné figúrky.


Pohyby figúrok:

  • Kráľ sa môže pohybovať v ľubovoľnom smere (hore, dole, na strany a diagonálne), ale len na najbližšie políčko (t. j. pohyb o jedno políčko). Keď je kráľ napadnutý súperovou figúrkou, nazýva sa to „šach“. Kráľ sa nikdy nemôže posunúť na políčko, kde by mohol byť vyhodený.

Výnimku pohybu o jedno políčko tvorí iba ťah, ktorý sa nazýva rošáda. Ide o spoločný ťah kráľa a veže rovnakej farby. Pomocou rošády viete dostať kráľa do bezpečia a vežu zapojiť do hry. Kráľ sa v tomto prípade posunie o dve polia vodorovne vpravo alebo vľavo a veža ho preskočí v opačnom smere. Kritériom je, že medzi kráľom a vežou nesmú byť žiadne figúrky a kráľ nesmie byť v šachu. Tento ťah môžete vykonať iba vtedy, ak sa od začiatku hry kráľ a veža nepohli.

  • Dáma sa môže posúvať v ľubovoľnom smere (hore, dole, na strany a diagonálne) potiaľ, kým jej nebráni v pohybe iná figúrka.

  • Veže sa pohybujú iba dopredu, dozadu a do strán (t.j. nie diagonálne) o ľubovoľný počet políčok.

  • Strelec sa pohybuje iba diagonálne a iba po rovnakých farbách políčok, z ktorých začínal - taktiež o ľubovoľný počet políčok.

  • Jazdec sa pohybuje do písmena L v akomkoľvek smere. Ako jediný môže prechádzať ponad iné figúrky.

  • Pešiaci sa pohybujú len dopredu o jedno políčko a súperove figúrky berú diagonálne (tiež o jedno políčko). Výnimkou je prvý ťah, kedy sa pešiak môže posunúť vpred o dve políčka. Avšak ak sa posunie pešiak na začiatku o dve políčka a prejde okolo súperovho pešiaka (zostanú stáť v jednom rade vedľa seba), tak ten ho môže zobrať, akoby sa posunul iba o jedno políčko (hovorí sa tomu ťah en passant alebo branie mimochodom). Pešiaci sa nesmú pohybovať dozadu a takisto nesmú brať súperove figúrky dozadu. Ak je pred pešiakom iná figúrka, nemôže sa pohnúť vpred. Keď sa pešiak dostane na druhú stranu šachovnice, stáva sa z neho akákoľvek figúrka - zvyčajne dáma.


kk

Bodové ohodnotenie figúrok

Každá zobraná figúrka má svoju hodnotu:


  • Pešiak - 1
  • Jazdec - 3
  • Strelec - 3
  • Veža - 5
  • Dáma - 9
  • Kráľ - nevyčísliteľná hodnota

Pravidlá hry

  • Hru začína vždy hráč s bielymi figúrkami
  • Ukončiť hru sa dá iba matom alebo remízou
  • Mat nastáva vtedy, keď je kráľ ohrozený a nevie sa posunúť na políčko, kde by bol v bezpečí. 
  • Remíza (Pat) nastáva vtedy, keď hráč nemôže spraviť ťah bez toho, aby ohrozil svojho kráľa a pritom kráľ nie je v danom ťahu ohrozený. Remíza takisto nastáva, ak na šachovnici ostanú iba figúrky, ktorými sa nedá dať šach-mat (napríklad iba dvaja králi). Ďalšou možnosťou, ako dosiahnuť remízu, je prostredníctvom dohody hráčov.
  • Ak je kráľ v ohrození, nazývame to šach. Zo šachu sa musí kráľ dostať uhnutím sa na ďalšie políčko, zakrytím šachu inou figúrkou alebo zobratím figúrky, ktorá kráľa ohrozuje.
  • V jednom ťahu sa dá pohnúť iba s jednou figúrkou (výnimku má len rošáda).
  • Najdôležitejší je stred šachovnice - je dobré ho mať pod kontrolou.
  • Dôležité je zapojenie všetkých figúrok do hry.
  • Víťazný ťah nazývame Šach mat - hra ním končí. Kráľ zostáva na šachovnici.

Naša ponuka

V našej ponuke nájdete rôzne prevedenia hry Šach - od mini magnetického prevedenia na cesty až po kvalitné drevené prevedenia hry v kufríku. Ponúkame samostatnú hru šach alebo šach ako súčasť balíčka viacerých spoločenských hier.

Okrem samotnej hry u nás nájdete aj príslušenstvo - šachové hodiny.


Kliknutím na zelený rámček sa presuniete na našu šachovú ponuku.

Šach na sportino.sk

Kliknite TU



Veríme, že sa Vám článok páčil a že Vám pomohol sa viac zorientovať v pravidlách šachu. V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať, radi Vám poradíme.


Nezabudnite si prezrieť aj naše ďalšie články týkajúce sa šachu alebo iných spoločenských hier.